Tweedehandsgoederen administratie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Tweedehandsgoederen administratie

Tweedehandsgoederen

BTW-aangifte

Met de administratie in tweede hands goederen heb je te maken met Bruto-Winst marge.

Voor de BTW aangifte moet je daar de 9% of 21% uit de Bruto-marge berekenen voor je BTW aangifte.

Bruto-marge is Verkopen minus Inkopen inclusief 9 of 21% BTW.

Aangifte inkomsten belasting

Voor de Inkomstenbelasting gaat die BTW  die voortkomt uit de Bruto-marge weer af van je  bruto-omzet om tot de netto-omzet te komen.

Want: Bij je aangifte IB moet je niet de Brutomarge opgeven zoals bij de BTW, maar een uitsplitsing in omzet en inkoop opgeven.

Het is dus allemaal net iets anders bij tweedehands goederen, waardoor het soms handiger is  om het via een Excel sheet uit te werken.

ROW inkomsten

Het wordt nog ingewikkelder als er ook nog ROW inkomsten zijn met BTW voor niet-tweedehands goederen.

Bij die ROW inkomsten moet je wel van omzet uitgaan en niet van Bruto-marge, om de BTW te berekenen die daarmee samenhangt.

Die ROW omzet telt weer niet mee bij de omzet van je hoofdadministratie die bestemt is voor een ondernemer met winstbelasting.  De ondernemer heeft er dus nog een andere activiteit bij  in de vorm van overige inkomsten, waarbij het urencriterium niet gehaald wordt.

Je krijgt al die verschillende activiteiten niet goed weg in één boekhoud administratie .Het gevolg is dat je niet in een overzicht kan zien wat de samenhang is met de aan te geven BTW en de aan te geven gegevens voor je Inkomsten Belasting.

Voor de inkomsten belasting heb dus je weer de verkopen en de inkopen nodig om tot de Bruto-winst te komen en moeten de WUO (Winst Uit Onderneming ) en ROW  (Resultaat uit Overige Werkzaamheden) gescheiden worden, voor je aangifte IB.

Voor de BTW telt alles mee in één aangifte voor de omzet belasting die meestal per kwartaal gaan.

In je aangifte voor de inkomstenbelasting voor je onderneming kan je wel de BTW weergeven aan het eind van het jaar die te maken heeft met de WUO die nog op de balans staat.

De ROW BTW op 31-12 van het betreffende jaar,  kan je echter niet apart aangeven in je Belastingaangifte bij de overige inkomsten. Het Belasting programma heeft daar nog geen voorziening voor gemaakt.

Uiteindelijk kan je via een Excel sheet alles kloppend krijgen, zodat het voor je zelf overzichtelijk blijft.

Het belangrijkste is dat je begrijpt hoe alles met elkaar samenhangt. En anders uitbesteden zodat je zeker weet dat het goed gaat met minder zorgen. Een foutje is snel gemaakt.

Laat je reactie achter als je ook tegen dit soort zaken aanloopt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *