Page content

Tips in verband met bedrijfsbeëindiging

Tips in verband met bedrijfsbeëindiging

 

Tips over wat u moet doen als u uw bedrijf beëindigt:

  • de administratie van het bedrijf afsluiten
  • de jaarstukken tot en met de datum van de bedrijfsbeëindiging opmaken
  • na een eindberekening een slotaangifte omzetbelasting doen

Bron : Belastingdienst

 

Opmerkingen:

Over punt 3 valt meer te zeggen.

Als iemand zich uitschrijft bij de KvK op 1 oktober, dan moet hij of zij gewoon in het 4e kwartaal van dat jaar aangifte blijven doen.

Op zich is dat niet zo erg, want vaak komen er nog kosten na het sluiten van het bedrijf, in dit geval na het 3e kwartaal..

Denk aan het betalen van  huur dat nog een tijd doorgaat i.v.m. opzegtermijn. Of aan de kosten van de boekhouder die alles netjes moet gaan afronden.

Als iemand zich dus op 1 oktober uitschrijft, dan wordt zijn BTW nummer op zijn vroegst per 1 januari het jaar daarop afgevoerd. De ondernemer krijgt daar als het goed is een brief over van de Belastingdienst.

Het is verstandig om altijd rond de aangifte periode je domein in te gaan met je inloggegevens, zodat je kunt  zien of er toch weer een aangifte klaar is gezet. Als dat zo is, kan je simpel een nul aangifte doen. Dat is zo gebeurt. Dat bespaart je een naheffingsaanslag. En een daarop volgend bezwaarschrift. En natuurlijk de nodige stress en tijd.

In het geval dat je in deze situatie geen aangifte meer hoeft te doen in het 4e kwartaal voor de omzetbelasting, kan je de btw van de kosten na de staking van je bedrijf via een brief aan de Belastingdienst bekend maken. In dat geval kun je die btw vaak als nog weer terugkrijgen.

Het terugvorderen van die inkoop btw kan namelijk niet via een suppletie-aangifte (die altijd voor een eerder periode is), verrekend worden omdat het nu toekomstige inkoopfacturen betreft.

Het kan ook wel eens gebeuren dat je aangifte moet doen, maar ondertussen je inloggegevens van je Portal kwijt bent geraakt. Geen nood, want nieuwe inloggegevens  zijn weer op te vragen, en vaak snel weer in huis..

 

Uitschrijving in de KvK wordt vaak verplicht gesteld als je gebruik gemaakt hebt van een BBZ lening. Daarna kan je eventueel de schulden gaan oplossen.

In andere gevallen is het beter om pas je uit te schrijven bij de KvK als alles is afgehandeld. Dat kan ook met terugwerkende kracht.

Soms kan je ook nog te maken hebben met nagekomen belaste opbrengsten zoals bij het toepassen van de KOR. Dat is dan zo gebeurt bij een nog actief btw nummer!

 

 

Franciscus-Ockhuisen
Ik ben geboren in Amsterdam.Inmiddels veel ervaring opgedaan met financiële administraties in Utrecht.Sinds 1-7-2011 ben ik eigenaar van Administratiekantoor Hulp en Gemak, waar ik de oprichter van ben.Ik ben gespecialiseerd in het helpen van particulieren en ZZP-ers bij hun boekhouding en Belastingzaken.Ik ben ook mede oprichter van de ondernemerscoöperatie DOK030 UA die sinds 1-10-2014 geopend is.In mijn vrije tijd hou ik me bezig met filosofie en met reizen naar landen met veel natuur en dieren.

Comment Section

0 reacties op “Tips in verband met bedrijfsbeëindiging

Plaats een reactie


*