Page content

Ontwikkelingen digitale post en ondersteuning burgers

 

Digitaal communiceren is voor een aantal mensen nog steeds een probleem.

Staatssecretaris Wiebes heeft de Tweede Kamer geïnformeerd dat de uitnodiging tot het doen van aangifte volgend jaar digitaal en ook nog op papier wordt verstuurd.

De Belastingdienst heeft de afgelopen periode verkend of de uitnodiging om aangifte te doen alleen digitaal verstuurd kan worden naar de Berichtenbox van MijnOverheid.

De conclusie is dat de tijd nog niet rijp is om deze aangiftebrief inkomstenbelasting enkel digitaal te versturen.

Sommige voorzieningen die het raadplegen van de aangiftebrief in de Berichtenbox voor burgers en hun helpers gemakkelijk maken, zoals een Berichtenbox-app of een machtigingsmogelijkheid voor organisaties, zijn nog niet zo ver ontwikkeld als eerder werd verwacht.


Stap voor stap
De Belastingdienst maakt de overgang van papier naar digitaal stap voor stap.
Dit duurt zeker 5 tot 7 jaar.
Post die de Belastingdienst naar de Berichtenbox verstuurt, ontvangt men de eerste 2 jaar ook nog op papier.

Met ingang van dit najaar verzendt de Belastingdienst een aantal nieuwe berichten op papier én digitaal naar:

de Berichtenbox van MijnOverheid.

Het gaat om de volgende berichten van de inkomstenbelasting:

– ambtshalve aanslagen  – navorderingsaanslagen  – ambtshalve verminderingen  – beslissingen op bezwaar  – carry back  – reactie op verzoeken voor een voorlopige aanslag  – teruggaven bij middeling.

Oplossingen:

Ondersteuning burgers Samen met veel helpende partijen ondersteunt de Belastingdienst burgers zo goed mogelijk, ook bij de omschakeling naar digitaal berichtenverkeer.

Er is ook digihulp via de bibliotheken. Mensen kunnen gratis cursussen volgen waarin ze leren om te gaan met een computer en internet, zodat zaken doen met de overheid makkelijker wordt.

Verder is er gratis toegang tot computers met internet faciliteiten met mogelijkheden tot printen.

Voor mensen die niet in staat zijn om hun digitale post te bekijken en voor wie het machtigen geen oplossing is, kunnen een kopie van hun digitale berichten ontvangen.

Daarvoor kunnen zij bellen met de Helpdesk Digitale Post (0800-2358352).

Andere oplossingen kunnen dan ook besproken worden.

Kortom: het digitale communicatie probleem is oplosbaar!

 

Bronnen: Belastingdienst

 

 

 

 

 

 

Franciscus-Ockhuisen
Ik ben geboren in Amsterdam.Inmiddels veel ervaring opgedaan met financiële administraties in Utrecht.Sinds 1-7-2011 ben ik eigenaar van Administratiekantoor Hulp en Gemak, waar ik de oprichter van ben.Ik ben gespecialiseerd in het helpen van particulieren en ZZP-ers bij hun boekhouding en Belastingzaken.Ik ben ook mede oprichter van de ondernemerscoöperatie DOK030 UA die sinds 1-10-2014 geopend is.In mijn vrije tijd hou ik me bezig met filosofie en met reizen naar landen met veel natuur en dieren.

Comment Section

0 reacties op “Ontwikkelingen digitale post en ondersteuning burgers

Plaats een reactie


*